Gemba is een term die in de wereld van lean management steeds vaker wordt gebruikt, voornamelijk binnen organisaties die streven naar continue verbetering (Kaizen). Gemba is het Japanse woord voor ‘echte plek’. Binnen organisaties is dat vaak de werkvloer, de plek waar waarde wordt gecreëerd.
De term gemba is ontstaan in Japan. Historisch gezien werd deze term breed gebruikt binnen Japanse bedrijven, vooral in de context van productieomgevingen waar het direct observeren van de werkprocessen essentieel was voor kwaliteitscontrole en procesverbetering.
De populariteit van Gemba binnen het lean management domein kan voornamelijk worden toegeschreven aan Taiichi Ohno, een ingenieur bij Toyota, die wordt beschouwd als de vader van het Toyota Productie Systeem. Ohno benadrukte het belang van naar de ‘gemba’ of werkvloer te gaan als de beste manier om inzicht te krijgen in het proces, om echte problemen te identificeren en effectieve oplossingen te implementeren.
Benieuwd naar het verbeteren van processen voor maximale efficiëntie met het Gemba? Bekijk dan eens onze aanpak in procesoptimalisatie. Ook helpen we bij het ontbreken van slagkracht of bij onvoldoende veranderkundige managementervaring, dan stappen we graag in met operationeel management.
Een gemba walk is een rondleiding op de plek waar het werk wordt uitgevoerd. De bedoeling van deze rondleiding is niet om taken te controleren of fouten van medewerkers te identificeren, maar om te observeren, te luisteren en te leren van de interacties en de workflow op het werk. Dit geeft managers de mogelijkheid om in realtime inzicht te krijgen in de manier waarop processen werken, wat hen helpt bij het identificeren van verbeteringen in efficiëntie en productiviteit.
Er zijn drie belangrijke elementen als het gaat om een gemba walk:
Een Gemba walk, een rondgang op de plek waar het werk wordt verricht, biedt meerdere voordelen.